En bog der allerede har vakt stor opsigt i Frankrig og selv
om det faktisk ikke er en roman men måske nærmere et vidnesbyrd, personligt
essay eller lign. optræder bogen på listen til Prix Goncourt.
Neige Sino skriver om, at hun mellem 7 og 14 år jævnligt
blev voldtaget af sin stedfar. Det er en blandet familie bestående af Neige og
hendes to år yngre søster samt to børn som hendes mor har fået med hendes
stedfar. De bor i Alperne i 90'erne og fører et noget marginalt bohemeliv. I
2000 indgiver Neige og hendes mor en anklage, og manden bliver efter en retssag
idømt ni års fængsel.
Nu mange år senere føler Neige Sino at hun må berette om,
hvad der skete med hende. Uden patos, uden klage. Hun forsøger bogstaveligt
talt at løsne det, hun kalder sin "lille bombe". Det handler ikke kun
om den rystende historie, som teksten fortæller, hendes historie, et barn, der
blev udsat for systematisk voldtægt af en voksen, der skulle have beskyttet
hende, men om som hun siger i starten "For også for mig inderst inde er
det mest interessante for mig, hvad der sker i bødlens hoved. Ofre er nemme, vi
kan alle sætte os selv i deres sted."
Hun har nu en mand, et barn og bor i Mexico, men selv om hun
hele sin ungdom har forsøgt at glemme, flygte, påtage sig forskellige roller
sidder voldtægten i hende og hun kan aldrig frigøre sig, da den altid ligger på
lur i hendes tanker. Venner har overtalt hende til at skrive om det for at få
det afsluttet, men adskillige gange i løbet af beretningen er hun ved at give
op, for hvad nytter det?
Og endelig indrømmer hun det, hun formår kun at nærme sig
det, fra forskellige synsvinkler, på forskellige måder for at kunne lindre den
enorme ensomhed, hvori denne voldtægt har indespærret hende.
En voldtægt, der varede i årevis, som hun ikke har noget
ansvar for, og monsteret, der begik den fik fem års fængsel, kom ud, giftede
sig igen og fik fire børn igen. Hvordan kan sådan en mand stadig være ægtemand
og far, som om intet var hændt, mens hans offer er dømt til at leve med sin
sygdom, alene, resten af livet?
Hendes ukuelige famlen omkring de kløfter, der åbnede sig i
hendes liv, og i hendes væsen ender med ikke blot et slående vidnesbyrd, men en
tekst hjemsøgt af dæmoner, drømmesyn og mareridt, der fyldes med dybe
spørgsmål, analyser og refleksioner, som bestemt gør den til en
bemærkelsesværdig bog.
Som bogens motto skriver hun: "Jeg ville tro det, jeg
ville drømme om, at litteraturens rige ville byde mig velkommen som ethvert af
de forældreløse børn, der finder tilflugt der, men selv gennem kunsten kan vi
ikke gå sejrrigt ud af ondskaben. Litteraturen reddede mig ikke. Jeg er ikke
frelst."
P.O.L. (17/08/2023)
No comments:
Post a Comment