Laurent Mauvignier: La maison vide
En moppedreg på 750 sider, som jeg har fornøjet mig med i den sidste uges tid, for det tager tid at læse den, hver side rummer noget af en historie og Mauvigniers måde at skrive på er fascinerende og ny for måden at skrive erindringer på.
I starten får vi at vide: "I 1976 genåbnede min far det hus, han havde arvet efter sin mor, og som havde stået tomt i tyve år." Det bliver indgangen til at fortælle eller digte om det liv, som huset har rummet.
I dette hushar der boet tre generationer fra 1880'erne til 1950'erne, fra oldeforældrene til fortællerens far. Laurent Mauvignier opstiller deres slægtstræ og forsøger at forstå sin fars selvmord, da han kun var 16 år.
Forfatteren finder af et fotoalbum, hvor forfatterens bedstemor Marguerites ansigt er slettet og ødelagt. Men hvad er forklaringen?
Nogle få minder og brudstykker af det, der blev sagt, hjælper ham med at stykke deres historie sammen.
To krige går gennem disse generationer. Når mændene drager i krig, vender de tilbage ødelagte, mens kvinderne forsøger at frigøre sig fra den plads, de altid har været tildelt.
Det hele begynder med hans oldemor Marie-Ernestine Chichery og hendes møde med Florentin Carbanel. Han er hendes musiklærer og åndelige vejleder. Hun er dygtig til at spille klaver og drømmer om at komme ind på konservatoriet.
Hendes tiltrækning af denne raffinerede mand med sikker smag overvælder hende. Han introducerer hende til Zola, Maupassant og åbner hendes øjne for Dreyfus-affæren. Da hendes far tvinger hende til at gifte sig med en jævn mand, »gik alt i opløsning, blev til aske«.
Hendes drøm om at blive koncertpianist brister.
Uden at ville genfortælle alt, kan jeg kun sige, at vi føres gennem en voldsom historie med krig og kærlighed, familiestridigheder, kvindens forsøg på frigørelse og det hele serveret med et vue over Frankrigs historie og samfund i perioden.
Med sin præcise og frie skrivestil udforsker Laurent Mauvignier personerne og analyserer dem. Han sporer de svagheder, der ryster dem, peger på den sociale determinisme, der er årsag til så mange uligheder, overførslen af vold mod kvinder samt de forbrydelser, der skyldes arv.
Samtidig er han ikke bange or at inddrage læseren i sit værk, han forklarer, at han er med til at forklare fortiden somme tider uden at have klare fakts men med sin digteristiske frihed.
En meget stor roman, der på mesterlig vis blander efterforskning i familieforhold og fiktion.
En af favoritterne til årets Goncourt
Éditions de Minuit (28/08/2025)



















