Sunday, November 12, 2023

Dany Lafferière: Un certain art de vivre

 Dany Lafferière: Un certain art de vivre



Dany Lafferière har altid været en af mine yndlingsforfattere gennem efterhånden mange bøger, og hans nyeste bog ændrer intet ved det. En samling tanker, digte, beskrivelser der forsøger at samle sammen på, hvad han har oplevet, tænkt og følt gennem de sidste halvtreds år. Som forsidebilledet på bogen viser, er han en afslappet og anderledes person, der på mange måder stadigvæk er et barn i sin umiddelbare og uspolerede måde at opfatte og være på.

I sit forord skriver han: "Det varme vand i badet giver mig mulighed for at løbe væk og ønske, at jeg havde gjort det på visse tidspunkter, som dengang jeg undlod at tage den lille grusvej, der har kaldt på mig så længe, selvom jeg ikke ved, hvor den vil føre mig hen. Jeg vil tilføje, at det er, når man ikke har noget at lave, at tiden bliver dyrebar. Men da jeg tror, at livet er lineært, forsøger jeg forgæves at komme ud af det ved at tage den rigtige vej på det forkerte tidspunkt. Til sidst indså jeg, at disse små noter, som farveklatter, maler et naivt billede af mig. Denne tynde bog har taget mig længere tid end nogen anden."

Han er taget til Borneo, et sted han ikke kender, for at sidde på et hotelværelse og se livet passere.

For at vise lidt om hvad man kan finde i bogen, vil jeg give fire citater:

Une journée est parfaite
quand on se met subitement
à danser avec la chaise
sur laquelle on était assis.

-

L'aventure c'est de rendre possible la découverte
de nouveaux paysages intérieurs
et non d'aller au bout du monde pour contempler
ce que tout le monde peut voir n'importe où.

-

Le mauvais lecteur cherche
à se débarrasser de tout ce qui
ne ressemble pas à ce qu'il a déjà lu.

-

Chaque individu croit
peut-être avec raison
que le monde commence
à sa naissance
et se termine à sa mort.

En bog man kan blive rigtig klog af at læse, for Dany Lafferrière er i besiddelse af en virkelig visdom.


GRASSET (18/10/2023)



No comments:

Hervé Le Tellier: Le nom sur le mur

 Hervé Le Tellier: Le nom sur le mur Hervé Le Tellier slog sit navn fast med Goncourt-prisen L'Anomalie i 2020, en lidt dyster fremtids...