Friday, December 31, 2021

Franck Delorieux: Roger Vailland - Libertinage et lutte des classes

 Franck Delorieux: Roger Vailland - Libertinage et lutte des classes


Sidste læsning i 2021, hvor der ellers har været megen tid til at læse franske bøger. Grunden til valget af denne bog er, at jeg for snart 50 år siden skrev et speciale om Roger Vailland hos professor Per Nykrog. Han var imidlertid ikke inde i hans forfatterskab, så jeg kørte løbet alene og skrev 100 sider på tre måneder og fik en flot karakter for anstrengelserne.

Jeg var meget optaget af hans romaner, måske mindre af hans begejstring for kommunismen. Det var denne underlige sammenstilling af libertinage og klassekamp, der gjorde ham til en meget særpræget forfatter.

Denne bog, der oprindeligt udkom i 2008, har i mange år været umulig at få fat på, men nu er der heldigvis et nyt optryk på gaden. Det er en række essays der forsøger at fange Vailland som surrealist, kommunist og endelig som den suveræne søger af lykken og lysten.

Det har for mig været spændende at generindre Vailland og få et overordnet syn på hans liv og karriere, men bogen er nok mest for kendere af hans værk. Det har imidlertid givet mig lyst til at grave hans gamle romaner frem og prøve at læse dem med friske og gamle øjne. Nu må vi så se om det bliver til noget i det nye år, for der er jo mange andre spændende ting på vej.


Collection Petites Ligatures
Manifeste, édition
2021


No comments:

Erika Nadège: Mon petit

 Erika Nadège: Mon petit For Érika Nadège er det at skrive et bolværk mod smerte og uretfærdighed. Det er en anden måde at interessere sig f...