Sunday, October 08, 2023

Patrick Modiano: La danseuse

 Patrick Modiano: La danseuse


En ny bog af Modiano er altid en sensation og han skuffer heller ikke denne gang. Det er er kort roman på 90 sider, men der er heller ikke et overflødigt ord eller sætning. Modiano holder sin læser fanget.

 Resumeet af bogen: Portræt af en danserinde, der hver morgen går til de faldefærdige bygninger i Wacker-studiet, der ligger på Place de Clichy, for at tage dansetimer med Boris Kniaseff, en kendt russisk lærer.

Portrættet gives af en ung mand der 50 år efter forsøger at få lidt styr på danserindens liv og hendes søn Pierre. Fortælleren havde en ustabil tilværelse og knytter sig til danserinden, da hun synes at have fået styr på sit liv via den disciplin som dansen kræver. " Det var den mest usikre periode i mit liv. Jeg var ingenting. Dag efter dag havde jeg indtryk af at flyde rundt i gaderne." Danserinden blver et eksempel for ham.

Det er klart at der er mange glemte og uklare episoder som han ikke længere husker, han ved ikke hvad der er blevet af personerne fra hans ungdom, bortset fra et par stykker, som måske ikke engang er dem han tror. Vi føres rundt i et Paris fra dengang i kontrast med nutidens Paris, som fortælleren bestemt ikke synes om med horderne af turister, i flok med kasket og rygsæk.

Som sædvanlig hos Modiano er det en søgen efter forklaringer som man ikke kan finde eller kun i brudstykker, men vi får alligevel så mange brudstykker af danserindes liv, at vi begynder at forstå hende. Men hun er ikke til at gribe og gennem dansen flyver hun fra os.

Modiano løfter i sin bog brudstykker fra fortiden op i en evig nutid og tager derved trykket af en forgæves søgen efter alle detaljer.

Et sandt mersterværk !


GALLIMARD (05/10/2023)


Saturday, September 30, 2023

Thibaud Gaudry: La Vénus au parapluie

  Thibaud Gaudry: La Vénus au parapluie


Sjov lille debutroman, ikke på mange sider men med et enomt forbrug af sprog om nogle forholdsvis enkle ting: en ung mand bliver forelsket, men kan ikke få det sagt til den udkårne.

Paris, en regnfuld decemberaften. Han beslutter sig for at se en gammel film i en lille biograf i latinerkvarteret. I køen tilbyder en ung kvinde med en paraply ham husly, mens de står i kø. Det er starten på en kærlighedshistorie for ham, der bliver forelsket med det samme. Vi hører ikke hendes udlægning.

Vi hører om den unge mands tanker, følelser, fantasier etc i et orgie af ord og vendinger med stor brug af gamle amerikanske film, kunst og musik. Virkelig meget voldsomt.

Det er poetisk, virtuost, men nok lidt rigeligt for mig, men en slags kærlighedshistorie er det, dog kun med en spiller.

Paris indgår også som en vigtig del, og det er del del jeg synes bedste om.


BUCHET-CHASTEL (17/08/2023)


Friday, September 29, 2023

François Bégaudeau: L'amour

François Bégaudeau: L'amour 



François Bégaudeau kender jeg bedst fra "Entre les murs", hvor jeg lavede en bog til undervisning "Klassen", så jeg blev umiddelbart nysgerrig, da jeg så en ny bog af ham med den flotte titel "L'Amour". Det er en forholdsvis kort bog (90 sider), men det var særdeles sjovt at læse den, for den er sprudlende i sin humor.

Det er så sandelig kærlighed med et lille "k", som François Bégaudeau taler til os om. Han siger, at han ville fortælle historien om kærligheden, som den opleves det meste af tiden af ​​de fleste mennesker: uden kriser eller begivenheder, og det lykkes til fulde.

Hovedpersonerne er Jeanne og Jacques Moreau, som mødes i begyndelsen af ​​1970'erne, næsten tilfældigt og uden nogen egentlig romantik, men som tilbringer omkring halvtreds år side om side. År, der går, består af rutine, for det meste harmløse begivenheder, små opmærksomheder, sjældne, men oprigtige, argumenter og kompromiser, indtil slutningen, hvad der end sker...

Fortalt med ømhed og humor i et levende sprog, der får læseren til at spekulere over alle de tomme fraser og hioldninger som vores dagligdag rummer. Men den er ikke ond, men følsom også i slutningen.

Der er mange specielle personer, typer, men også hints til de 50 år af Frankrigs historie.

En rigtig god roman!


GALLIMARD (17/08/2023)

Thursday, September 28, 2023

Jean-Philippe Toussaint: L'Échiquier

 Jean-Philippe Toussaint: L'Échiquier


Denne bog af den belgiske forfatter Jean-Philippe Toussaint har en helt speciel tilblivelse, for den blev skrevet mens coviden slog sine første folder.

Gaderne er øde. I Bruxelles går fortælleren/forfatteren ind i sin gamle skole, og de sorte og hvide fliser som skakbrætbrikker minder ham om et skakbræt. Han får så en idé: hvorfor ikke flytte en skakbrik på skakbrættet som en tur rundt i hans minder og fortid? Skrive en bog med 64 små kapitler, da skakbrættet har 64 felter?

Værket er på samme tid en dagbog, en selvbiografi. Han har en evig søgen efter det rigtige ord med en sproglig rigdom, som forbliver flydende og naturlig. Forfatteren fortæller os sit liv i en original form, knyttet til skak, en af ​​hans passioner. 

Da jeg næsten ikke har nogen viden om emnet, udgør denne permanente forbindelse med skak ikke noget problem for mig, da det altid bringer os tilbage til forfatterens liv og hans spørgsmål, forstærket i den periode, hvor han var mere eller mindre indespærret. Det er også interessant, at han skrev denne bog sideløbende med en oversættelse af “Skaknovelle” af Stefan Zweig.

Der er mange interessante kapitler om skrivning, oversættelse og litteratur, men det er omgivet af klip fra et specielt liv og nogle meget personlige indslag.

En god og anderledes bog, men næppe til en Goncourt, som den er indstillet til i første runde.


EDITIONS DE MINUIT (31/08/2023)

Monday, September 25, 2023

Dominique Barbéris: Une façon d'aimer

 Dominique Barbéris: Une façon d'aimer


En roman der tager os tilbage til Afrika på et tidspunkt hvor Cameroun er på vej til selvstændighed (1960), og hvor vi følger den lille flok franskmænd, der skal tænke på, hvad der vil ske i fremtiden for dem.

Dette er rammen for en lille speciel og godt skjult kærlighedshistorie og om Marianne.
Historien fortælles af Mariannes niece der efter hendes død rekonstruerer hendes hidtorie ud fra gamle billeder og en kuvert som hun efterlod.

Madeleine, en diskret og melankolsk skønhed fra 1950'erne, forlader Nantes, hvor hun voksede op i et beskedent miljø, for at følge sin mand, der er overflyttet til Cameroun. Den unge kvinde befinder sig nu i en fremmed, voldelig og storslået verden i modstrid med hendes franske provins. 

I Douala mødte hun under et delegationsbal Yves Prigent, civil administrator i Yaoundé, lidt af en eventyrer, som hun går lange ture med gennem byens gader. Han er diskret, hun siger ikke meget, men et eller andet gemmer sig mellem dem. Men afkoloniseringen er i gang...

Dominique Barbéris er formidabel godt til at genskabe en ramme for historien. Man føler sig ført rundt i byen Douala med en særegen og smuk natur. Vi får indblik i forskellen på livet for de rige hvide og lokalbefolkningen, mændenes uindskrænkede magt over kvinderne hos begge grupper. Kvinder må acceptere at blive betragtet som tilbehør.

En velskrevet og interessant roman, der dog kan virke lidt tung undertiden. Bogen er på listen til Goncourt, men jeg giver den ikke de store chancer for at vinde.



GALLIMARD (17/08/2023)




Friday, September 15, 2023

Éric Reinhardt: Sarah, Susanne et l'écrivain

 Éric Reinhardt: Sarah, Susanne et l'écrivain


En intéressant roman hvor forfatteren spiller en rolle som formidler mellem virkelighed og litteratur/kunst.

Udgangspunkt er, at Sarah betror sin voldsomme livshistorie til en forfatter, hun beundrer, så han kan skrive den om til en roman. I denne roman hedder Sarah Susanne.

Sarah fortæller ham om sine pinsler, om forholdet til den kolde mand der nærmest melder sig ud af familielivet sammen med parrets to børn. I Sarahs fortælling dechifreres sammenbruddet hos en kvinde konfronteret med sin mands ligegyldighed og egoisme. Sarahs oprør mod mandens skjulte overtagelse af tre fjerdedele af familiens værdier ender med isolation og social nedgradering.

Men en ting er Sarahs konkrete historie noget andet er forfatterens omsætning af den til historien om Susanne. Personerne er de samme, men handlingen ændres og kampen mod manden, mændenes magt og overklassen forstærkes.

Der er et spil mellem tre personer i romanens opbygning: Sarahs, Susannes og forfatteren og dette litterære greb tillader de to fyrreåriges kvinders skæbne at afspejle hinanden. Så meget, at læseren nogle gange ikke længere ved, hvem Susanne eller Sarah forfatteren fortæller historien om. Kun få detaljer gør det muligt at differentiere dem. 

Men det er faktisk ligegyldigt, fordi processen med at kæmpe imod og skabe sig en identitet er den samme i begge tilfælde. 

Men Eric Reinhardts roman er meget mere end en præcis og realistisk samtidshistorie. I dette spil med spejle mellem Sarah og Susanne væver han sit net i en enestående stil, der giver kunst og det religiøse en fremtrædende plads. Gennem historien er der også tale om et mystisk religiøst maleri fra 1600-tallet, en kniplingskirke eller endda et strandskalshoved inspireret af Francis Ponge.

Bogens svimlende opbygning giver ikke kun stemme til en kvinde, der nægter at opgive sine idealer i lyset af sin mands egoistiske ligegyldighed, men tager også læseren med på en rejse, med stor originalitet, til hjertet af den kreative proces.

Éric Reinhardt holder os i spænding fra den ene ende af historien til den anden. Absolut et bud på en kommende prisvinder.


GALLIMARD (17/08/2023)


Saturday, September 09, 2023

Lilia Hassaine: Panorama

 Lilia Hassaine: Panorama


Vi har tidligere omtalt Lilia Hassaines bog Soleil Amer om indvandrerne fra Algeriet, men her er en helt anden historie, der forgår 2049. På grænsen mellem utopi og dystopi er det en fin roman med en interessant idé og skrevet i form af en thriller, hvis undersøgelse holder læseren hen i spænding.

Vi får i romanen en historie om gennemsigtighedens mareridt, der er skubbet til det absurde. Fremtiden, som Lilia Hassaine forestiller sig, er orwellsk, gysende af hykleri og tilbageholdt vold, hvor sten har givet plads til glas. Vivarium-husene i glas, bygget for at befri Frankrig fra det onde, ligger åbne for naboers og forbipasserendes alt for velvillige blikke. Resultat: volden falder og alle holder øje med alle. Men er det den rette løsning
 
I 2049, i en verden, der alligevel er sat under høj overvågning, bliver Hélène, en kommisær kaldet beskyttelsens vogter, opfordret til at foretage en undersøgelse, der destabiliserer samfundet: et par, Royer-Dumas og deres unge dreng er forsvundet i en verden, og trods glashusene, trods årvågenheden, er der mærkeligt nok ingen, der har set eller observeret noget. 

Den nye verden lever i Transparence (gennemsigtighed), et system, der blev født efter Revenge Week i 2029, hvor ofre kunne dræbe deres bødler for at tage hævn for retfærdighed, der blev betragtet som for slap med alt for milde straffe. Lilia Hassaine fortæller subtilt om populismens ubønhørlige stigning og borgernes accept af at afgive alt privatliv i sikkerhedens navn. En udveksling, der ikke kun vil gøre folk glade.

Ud over detektivhistorien skildrer forfatteren et samfund, der er dybt opdelt, splittet, styret af frygt, hurtigt til at fordømme. Et dehumaniseret samfund, som håbet har forladt. Det er i denne kvælende atmosfære, at kommissær Hélène, mens hun kæmper med sine komplicerede kærlighedsforhold, forsøger at gennemføre sin undersøgelse, der får en overraskende afslutning.

Lilia Hassaine er en god og suveræn fortæller, der også har et budskab. Panorama er bestemt en væsentlig roman.


GALLIMARD (17/08/2023)


Monday, September 04, 2023

Jean-Baptiste Andrea: Veiller sur elle

 Jean-Baptiste Andrea: Veiller sur elle


Jean-Baptiste Andrea er en glimrende romanforfatter  of hans nyeste værk Veiller sur elle lever fuldstændigt op til de forventninger som jeg havde til hans nyeste roman ved la rentrée littéraire. Han har allerede fået FNACs pris for årets roman og måske venter der mere.

Bogen starter i 1986 i et italiensk kloster, hvor en mand ligger på sit dødsleje. Michelangelo Vitaliani, med tilnavnet Mimo, har boet sammen med munkene i 40 år for at Veiller sur elle.
Dette er hans seneste værk, en statue af udefinerbar magt, som forstyrrer alle dem, der ser på den.
Men hvad er hemmeligheden bag denne statue?

Mimo der er dværg og som har været stum i klostret om sit liv og sin fortid fortæller eller rettere genoplever i sit indre, hvad han har gået igennem. Det er en magesløs historie. 

En historie om Mimo og om Viola, der er modsætninger. Han kommer fra et meget fattigt miljø og er blevet forladt af sin mor. Faderen har lært ham lidt om billedhugning, men han dør under 1. Verdenskrig. Men Mmo har magi og geni i sig. 
Men så er der Viola, en pige fra en god familie, dem, der har magt og penge. Hun lever dog i en spændetrøje, på et tidspunkt, hvor kvinder ikke kan forestille sig at forlade deres sociale underkastelse.

Alt modarbejder dem, intet skulle få dem til at mødes. Og alligevel vil et bånd så usikkert som det er ubrydeligt binde dem. Paradoks af en historie, der overskrider kærligheden, som en rød tråd, der vil krydse årtier og to krige.

Dette menneskelige eventyr begynder ved begyndelsen af ​​det 20. århundrede, i et italienske landdistrikt, og fortsætter indtil 1980'erne i Vatikanets mysterier. Hvordan vil en stakkels lille billedhugger blive et af de største talenter, verden nogensinde har kendt, og hvordan formår en kvinde med en klar skæbne at påtvinge omgivelserne sin egen natur?

Når vi taler om genialitet og magi, er det to ord, der passer perfekt til Jean-Baptiste Andreas prosa. Hans pen og hans måde at forme karakterer på rører virkelig det sublime. Vi får en tur gennem historien i Italien i det 20. århundrede og samtidig en kunstnerisk rejse i litteratur.

Er absolut en bog (ca 600 sider) man ikke slipper, når først man er startet på den.


L' ICONOCLASTE (17/08/2023)






Thursday, August 24, 2023

Amélie Nothomb: Psychopompe

 Amélie Nothomb: Psychopompe


Årets romanudgivelse fra Amélie Nothomb og bestemt en af hendes bedste. Den er på kun 162 sider, men med et indhold, hvor ikke et ord er overflødigt, og hvor man i den grad kan nyde det litterære franske sprog.

Det er igen ne selvbiografisk historie, der afslutter hendes foreløbige "trilogi" med: Premier sang (om hendes far, Gud), Soif (om Jesus, sønnen) og så her Helligånden der som psykopomp ledsager de døde og hjælper dem til at krydse over til det hinsides. Psykopompen er ofte repræsenteret af en fugl, den hvide due f.eks., og Amélie siger selv, at hun er en fugl.

I Psychopompe fortæller Amélie Nothomb om den skønhed, som er legemliggjort i fugle, hendes livslange lidenskab, der startede, da hun var barn. Hun forsøger at øve sig på at flyve, men da det ikke lykkes, hvis hun skal blive en fugl, bliver det på en anden måde. Men hvordan?

Vi bliver nu vidner til fødslen af ​​en forfatter. Med omhyggeligt udvalgte ord roser Amélie dem: fuglene, de vigtigste psykopompier i mytologier, leder hende til at afsløre, hvad der udgør hende, det mest intime i hende, det er hendes behov for at skrive, som hun sammenligner med en flyvning, en styrkeprøve, som skal fornyes hver dag, hvis hun ikke skal falde ned.

« Écrire, c'est voler »

En roman der absolut kan anbefales, hvis man vil søge ind i Amélie Nothombs liv og tanker.


ALBIN MICHEL (23/08/2023)



Wednesday, August 23, 2023

Jérôme Aumont: Un empêchement

 Jérôme Aumont: Un empêchement


En debutroman i dette års udgivelser i la rentrée littéraire, hvor der altid er mange der udgiver deres første roman. Således også Jérôme Aumont, der er født i Caen i 1972.

Gennem tre historier fortæller denne roman den komplekse rejse mellem forsagelse, tvivl og begær. De tre "fortællere" er Mathieu, Xavier og Marie.

Mathieu er en teenager, der efter en vis tøven påtager sig sin homoseksualitet, hvilket forårsager chikane i skolen, men han ved, hvordan han skal være ufølsom over for det. Men efterhånden som han bliver voksen, beslutter han at sætte denne orientering i bero, for at "blive hetero", for at få det borgerlige liv, han ønsker. Han gifter sig med Marie, og de får snart datteren Jeanne. Deres professionelle liv optager dem enormt, til skade for deres liv som par og forældre.

Efter at have været gift i 20 år møder Mathieu tilfældigt Xavier ved en reception som Marie, der er blevet en kendt journalist og redaktør, har taget Mathieu med til. Der bliver straks kontakt mellem de to mænd, der efterhånden udvikles til en kærlighedshistorie. 

Fortalt fra de tre hovedpersoners synspunkt, bevæges man af disse tragiske kærlighedshistorier. Det er beretningen om de masker og de fængsler, som vi sætter os selv i måske for at holde os på afstand af vores dybeste ønsker.

Allerede i starten af romanen får vi at vide, at Xavier er omkommet i en eneulykke i sin bil i Mathieus historie om sit liv, Xavier taler fra sin tilstand som død om den måde Mathieu besatte ham, og Marie slutter bogen med sin beretning som karrierekvinden og den dårlige mor, der har været selvcentreret, men alligevel fuld af kærlighed til Mathieu.

Der er dybder i personernes tanker om, hvad der er sket, men det er svært at se forskellen i deres måde at berette på, måske er Maries del den bedste. Her fornemmer man journalisten. 

Dialogerne er noget tunge, men de alment menneskelige aspekter og enkelte filosofiske tanker kan bære romanen et stykke vej.

Fint nok startet, men bedre held næste gang. 


Parution le 17 août 2023 aux éditions Bourgois.





Monday, August 21, 2023

Sorj Chalandon: L'enragé

 Sorj Chalandon: L'enragé


Min start af bøger fra la rentrée littéraire 2023 blev denne fremragende roman af Sorj Chalandon, en grusom historie med baggrund i virkelige hændelser og et forløb og en skæbne som man næsten ikke kan tro på.

Chalandon skriver i forordet: "I 1977, mens jeg arbejdede på Libération, læste jeg, at det overvågede uddannelsescenter Belle-Ile-en-Mer skulle lukkes. Denne betegnelse dækkede faktisk over en straffekoloni for mindreårige. Mellem dets høje mure, hvor kommunarderne som de første var blevet tilbageholdt, havde man "genopdraget" fra 1880 og fremefter byernes småbøller, landets småkriminelle, men også de turbulente dovne elever, forladte og forældreløse børn, affald fra børnehjem.
De yngste var 12 år. Om aftenen den 27. august 1934 gjorde 56 børn oprør og gemte sig."

Nu starter en frygtelig jagt på de undslupne, hvor vagter, indbyggere på øen og turister håber på at få en bonus på 20 guldfrancs for hver undsluppet tilfangetaget. Som om disse børn var skadedyr. En jagt udødeliggjort i Jacques Préverts digt  "Chasse à l'enfant". Jacques Précert der i øvrigt optræder som person i bogen.

Hovedpersonen er Jules Bonneau kaldet la Teigne (plageånden), 13 år, og den16. maj 1927 bliver han spærret inde i straffekolonien Haute-Boulogne i Belle-Île-en-mer, en ø ved Bretagne. Hans mor har forladt familien, faderen er invalideret efter krigen og bedsteforældrene vil helst ikke vide af ham.

På anstalten vil bøllerne i uniform instruere dem, bringe dette ukrudt, dette utøj, det værste af menneskeheden og få dem til at blive ordentlige med fornærmelser, mishandling og piske og spark. Hvis de stritter imod og ikke adlyder er der en række torturagtige straffe. Måske ikke den bedste måde at opdrage på.

Jules Bonneau flygter og ender hos en fiskerfamilie der skjuler ham, men alle de andre bliver indfanget. Mere vil jeg ikke røbe om forløbet.

Vi hører ellers om vanskeligheden ved at overleve, familiens hemmeligheder, de stærke karakterer, der nogle gange modsætter sig hinanden, og sømændenes usvigelige solidaritet. Denne historie er forankret i historien; den spanske borgerkrig, nazismens opståen og Croix-de-Feu-bevægelsen i Frankrig.

Denne bog fortjener en af efterårets priser efter min mening, dels er emnet interessant og påtrængende dels er Chanlandons stil klar og kontant.


GRASSET (16/08/2023)


Friday, August 18, 2023

Fred Vargas: L'homme à l'envers

 Fred Vargas: L'homme à l'envers


Har nu læst den anden roman i værket med de fire første romaner med Adamsberg, og nummer to L'homme à l'envers er virkelig guf, måske fordi det varer længe, førend Adamsberg virkelig træder ind i historien.

Vi starter nemlig med nogle udflugter i le Mercantur i selskab med en canadier, der er specialist i bjørne, men som nu er faldet for de ulve, som man satte i i le Mercantour i 1990'erne. 

Det er faktisk ret belærende og spændende, men befolkningen og fåreopdrætterne går fra at være imod til at være grebet af hysteri, da et par flokke af får bliver angrebet. 

Det er ikke bare en almindelig ulv der er på færde, men en ulv med et enomt gab og tandsæt som man finder på de sønderrevne får og et første menneskeligt offer.

Overtro dukker op igen, et rygte spredes: det er ikke et dyr, det er en varulv...

Hvordan mon Adamsberg kommer ind i denne historie og møder sin gamle kæreste Camille, ja det må I hygge jer med. Jeg afslører ikke mere.

God læsning.


VIVIANE HAMY (15/06/2017



Manu Causse: Bien trop petit

 Manu Causse: Bien trop petit




Det her er en bog, som jeg havde læst om, at den efter ordre fra Indenrigsministeriet kun kan sælges til personer over 18 på grund af eksplicitte sexscener. 

Jeg ville gerne selv se, hvad der kunne være chokerende for unge mennesker i samme alder som hovedpersonen, dvs. 15 år gammel. Efter at have læst bogen er der efter min mening ingenting, der burde være for forbudt for de unge. Bogen indgår i en serie rettet mod unge over 15 år.

I denne roman indser historiens helt, Grégoire, efter nedsættende kommentarer fra kammeraterne i omklædningsrummet, at størrelsen på hans penis næppe er til hans fordel. Han er overbevist om, at hans kærligheds- og sexliv er afbrudt, før det overhovedet begynder.

For at overvinde sin frustration skriver han en fiktion, eventyrene om den modige Max Egrogire og den smukke Chloé Rembrandt. Heri indgår der flere passager af samtykkede kærlighedsscener.

Grégoire kan ikke længere bære bemærkningerne og øgenavnene, som er ren ​​chikane og mobning, og beslutter sig for ikke at gå til timer mere. Hans forældre, psykologer, diskuterer meget med ham, men han skjuler problemet for dem. Han tager tilflugt i online-skrivning og får en kontakt til en Kika.

Uden at være en stor roman er forholdet til hans forældre godt beskrevet, ligesom den chikane og mobning, han udsættes for.  Det er et øjebliksbillede af en almindelig teenager i overgangen fra barn til voksen. Udvekslingerne  af mails med  med Kika, hvis identitet han ikke kender, er spændende og interessante og kan måske få ham videre i hans udvikling.



 


Tuesday, August 08, 2023

Fred Vargas: Les premières enquêtes d'Adamsberg

 Fred Vargas: Les premières enquêtes d'Adamsberg


4 romaner i 1: Opdag eller genfind kommissær Adamsbergs første undersøgelser!
Samlet for første gang i en unik samlerpakke inviterer Éditions Viviane Hamy dig til at opdage eller genopdage de første undersøgelser af den berømte kommissær Adamsberg, Fred Vargas uforglemmelige karakter. Denne pakke indeholder: L'Homme aux cercles bleus - L'Homme à l'envers - Pars vite et reviens tard - Sous les vents de Neptune.

Nu da jeg har fået værket vil jeg efterhånden læse om Adamsbergs meriter og starter med den første første bind af serien:  L'homme aux cercles bleus.

Kommisær Jean-Baptiste Adamsberg, for nylig overflyttet til Paris fra den sydvestlige del af Frankrig, og i denne hitorie skal vi præsenteres for ham. En mærkelig mand, til stede uden at være helt til stede, med særlige metoder eller rettere fravær af metode, som i sidste ende viser sig at være effektiv! Vi møder også Danglard, hans næstkommanderende, enlig far til 5 børn og en bevidst alkoholiker, men med ekstraordinær intelligens og kultur.

Kort om historien: Om natten i Paris tegner en mand cirkler med blåt kridt og placerer forskellige forladte genstande i midten. Uden for cirklerne en sætning, altid den samme: "Victor, mauvais sort, que fais-tu dehors?"  Dette kunne passe for en "excentrikers" arbejde, bortset fra at flere lig dukker op lidt efter lidt. Nu begynder Adamsberg og Dangland at efterforske denne mærkelige affære.

Mere vil jeg ikke afsløre, men det bliver en spændende opgave med mange finter. Samtidig får vi et godt indblik i de flste af de folk som han kommer til at arbejde sammen med i Paris.

Lidt tung i starten og måske lidt for besynderlige parenteser i bogen, men gennemgående god.


VIVIANE HAMY (15/06/2017)


Monday, August 07, 2023

Valérie Fayolle: KM 930

 Valérie Fayolle: KM 930


Det er Valérie Fayolles første roman, og den er ganske vellykket både hvad angår indhold og form.

Først følger vi Lisa og Raphaël, et ungt forelsket par, der tager den blå vej (route N7) på en tur. Et bevægende roadtrip som er optakt til det egentlige roadtrip, der følger 20 år senere.
Her tager Lisa samme rute i sin gamle Alfa Romeo. En tur hun føler behov for som en sidste gang med sin bil. I løbet af disse kilometer vender hun tilbage til de samme steder, som hun besøgte for to årtier siden.

Det er en pilgrimsrejse, for hun tager af sted for at gøre søge ind i sig selv i dette afgørende øjeblik i hendes liv. Hun må slutte fred med sin fortid, gøre status over sine følelser. Minder kommer tilbage blandet med glæder og sorger. En sidste tur er nødvendig for at starte en anden. En snoet rejseplan, som en vej, der vil tvinge hendes hjerte til at overgive sig, til at frigøre sig selv, men som også vil give hende mulighed for at forstå vejen til sin fremtid.

Disse lidt abstrakte begreber foldes ud i en række konkrete steder, oplevelser og møde med en række spændende personer. For det er så sandelig både en indre og en ydre rejse.

Det er en blufærdig roman, en roman om løfter, om gal kærlighed, om glemsel, om liv og død og mange andre ting. Utroligt hvad Valérie Fayolle har beriget sin roman med. En flydende, følsom og poetisk pen, som hun også smykker med sangtekster og digte.

Den bør få en pris!


PLON (02/03/2023)

Sunday, July 30, 2023

Anne-Gaëlle Huon: Ce que les étoiles doivent à la nuit

 Anne-Gaëlle Huon: Ce que les étoiles doivent à la nuit


Vi genfinder universet i Anne-Gaëlles foregående roman, Les Demoiselles, som vi læste med stor fornøjelse. I denne roman er det gennem historien om Liz i dag (2020) og Balthazars historie, der begynder i 1951.

Tiderne blandes skifvis i kapitlerne og griber os for bedre at få os til at møde disse smukke skæbner, dette kultursammenstød, i et stort brag af pander og gryder, der kolliderer.

De små sammenstød blander sig med køkkenredskaberne, latteren med tårerne, som et flot fyrværkeri. Farverige og uforglemmelige karakterer, rytme og følelser præger en uforglemmelig rejse i dette Baskerland med tusinde farver!

Vi kommer på mange måder gennem det tyvende århundrede på godt og ondt, men det er gennem beskrivelserne af et stort persongalleri og dette så smukke Baskerland, at vi gribes uimodståeligt. Desuden er det en stor glæde at møde en del af personerne fra Les Demoiselles og får nogle historier fortalt færdigt.

Undertiden kan man have lidt svært ved at placere de enkelte småhistorier i en sammenhæng, men jeg skal love for, at Anne-Gaëlle Huon mestrer at føje trådene sammen.

Lidt efter lidt, fra bog til bog, bygger Anne-Gaëlle Huon et univers, der uden at tage unødvendige omveje rammer læserens hjerte som disse stjerner i natten.

Bogen kan sagtens læses uden at kende Les Demoiselles, men umiddelbart vil jeg foreslå, at man læser den først,

LE LIVRE DE POCHE (20/04/2022)


Gilles Marchand: Le soldat désaccordé

 Gilles Marchand: Le soldat désaccordé


En meget anderledes bog om 1. Verdenskrig set fra en desillusioneret soldats
side.

Vi får en gennemgående kærlighedshistoire fortalt af en soldat fra krigen. Han mistede en hånd, men blev brugt som chauffør. Vores veteran overlever ved at søge efter de savnede efter anmodning fra deres familier, og det er hans levebrød efter krigen. Hvad han egentlig ikke havde regnet med, var, at han ville vie mere end ti år af sit liv til historien om Émile Joplain.

Lucie og Émile er de unge elskende, der bliver skilt, da krigen bryder ud. Problemet er også, at hun er fra det daværende tyske Alsace. Men Émile vender aldrig tilbage til familiens hjem. Hvad blev der af ham? Hans mor, den rige enke Joplain, er overbevist om, at han ikke er død og vil hyre vores fortæller til at finde ham.

Fortælleren beretter også om hans år mellem de to krige, ham fra hvem krigen berøvede hans fremtid og kæreste. Denne blodige krig kommer konstant tilbage i hans liv, den slipper ham aldrig.

Hvordan transformerer man en krigshistorie til en fortælling gennemsyret af poesi og kombineret med en slags politiundersøgelse? Det er alt det magiske ved ordenes magt, som Gilles Marchand har. Og alligevel er krigen der, fremkaldt uden slør i al sin rædsel. Émile er digter og hans poesi gennemsyrer også værket frem til den overraskende slutning.

Sproget er opfindsomt, rigt og gennemarbejdet.  Det er en overraskende god bog, som jeg kun kan anbefale.

AUX FORGES DE VULCAIN (19/08/2022)

Sunday, July 23, 2023

Véronique Olmi: Les Evasions particulières

 Véronique Olmi: Les Evasions particulières


En familiesaga med tre søstre, født i en beskeden katolsk familie i Aix-en-Provence. Sabine, den ældste, drømmer om et liv som kunstner i Paris; Hélène, den næstyngste, vokser op mellem sin onkel og tante, borgerlig fra Neuilly-sur-Seine, og hendes forældre, simple mennesker; Mariette, den yngste, lærer hemmelighederne i familien og stilheden i en blændende og grusom verden.

Fra de fattige halvtredsere tager historien fart efter maj 68 til den store nat den 10. maj 1981. I 1970 ser vi dette foranderlige franske samfund, hvor kvinder frigøres, mens mænd mister orienteringen. De tre søstre vil på hver deres måde finde ud af, hvordan de kan leve deres eget liv, et stærkt liv, langt fra moral, uddannelse eller barndommens religion.

I syv dele bekræfter romanen Véronique Olmis forfatterskab. Den kan nogle steder virke lidt langtrukken, men jeg vil alligevel nødigt undvære for meget af de 560 sider..

Denne bog tiltalte mig nok også, fordi den fortæller en del af historien, som jeg selv har oplevet. Man kan gense disse år med deres store politiske og sociale begivenheder. Man husker demonstrationerne for liberaliseringen af ​​abort, støtten til bønderne i Larzac og Jean-Paul Sartres begravelse og meget mere som bogen beretter om..

Venstrefløjens fremgang til magten med denne eksplosive og håbefulde glæde på en bestemt 10. maj 1981. Den langsomme bevidsthed om behovet for at tage sig af planeten med dens natur og dyr.

Bestemt værd at læse.

ALBIN MICHEL (19/08/2020)

Wednesday, June 28, 2023

Mathieu Belezi: Attaquer la terre et le soleil

 Mathieu Belezi: Attaquer la terre et le soleil


En formidabel god bog der sidder i én længe efter man har læst den. Attaquer la terre et le soleil fortæller historien om en håndfuld bosættere og soldater fanget i det glemte helvede af algierske kolonisering i det nittende århundrede. Med en tragisk skønhed, gennem en kvindes og en soldats stemmer, får vi indblik og en følelse af den galskab, det helvede, som denne kolonisering var.

Bogen har to fortællere, der skiftes til at berette uafhængigt af hinanden. Den første er Séraphine, der sammen med sin mand, sine tre børn og sin søster ankommer til Algeriet i begyndelsen af ​​Frankrigs kolonisering af landet i årene 1830-1840. I slutningen af ​​deres besværlige rejse finder bosætterne på trods af løfter om guld og grønne skove kun småstenene af et utaknemmeligt land, som de bliver nødt til at forsøge at udnytte under forfærdelige forhold: mudder og kulde om vinteren, hedebølger om sommeren; snavset og koleraepidemierne, som ødelægger dem i deres elendige kaserne af planker; manglen på alt og frygten, der griber dem, mellem arabiske angreb, plyndringer, hornede hugorme og ørkenløver,

Den anden fortæller er en soldat, der befinder sig i en eskadron af franske soldater der skal "pacificere" de erobrede områder uden anden strategi end at plyndre, voldtage og gennemføre totale massakrer.

Det er virkeligt skildret med de nødvendige ord og på en måde der fremstiller kolonisationen på den værst tænkelige måde.Ultrarealistisk maleri af rædsler med en uovertruffen effektivitet. Denne roman fortæller i en tone, der med faktuelle beskrivelser, fordømmer koloniseringens modbydelige realiteter. Her kommer europæere til de ukultiverede indfødte med en nedladenhed og uden menneskelig forståelse.

Efter at have læst denne bog falder man ikke mere for de alt for skønne fortællinger om kolonisation, hvor det så end måtte være. 160 sider der ryster én.


LE TRIPODE (01/09/2022)


Monday, June 26, 2023

Louise Mey: La deuxième femme

 Louise Mey: La deuxième femme


En roman der er uhyggelig som en krimi-roman, men meget mere på et realistisk plan omkring et samfundsmæssigt problem..

Den anden kone er den kone der kommer efter. Hun hedder Sandra, og kommer ind i en helt speciel situation, da hun ser en mand, der græder i fjernsynet på grund af sin forsvundne kone. Hun betages af ham, går med på en eftersøgning af den forsvundne, og det ender faktisk med at de flytter sammen.

Indtil den dag, hvor den, der var den første, som skulle være forblevet den eneste kvinde, dukker op igen, hvor Sandra er på vej til at blive et nyt offer for en meget autoritær mand.

Sandrine er den anden kone, en datter, som ikke var elsket af sin far. Slået, ydmyget lykkedes det Sandrine at tage afsted, for at skabe sit eget liv, men Sandrine kan ikke lide sig selv. Hun vil komme tættere på en mand, en "grædende mand", som sørger over sin første kone, der forsvandt, mens hun løb i skoven. Han græder, fordi han står alene med sin lille Mathias. Så som en gøgeunge smutter Sandrine ind i reden, ind i deres hus, hun bliver den anden kone. Hun vil tage sig af den lille og hendes mand, den grædende mand. Ah, ja, hun vil passe godt på dem. Sådan en mand er nødvendigvis rar, ikke som hendes far.

Men hvad sker der med den anden kvinde, når den første, hustruen, den rigtige mor, bliver fundet i live? Sandrine føler sig i fare, truet, vil hun miste alt?

En meget stærk beskrivelse af hovedpersonen, men også manden, den første kone og svigerforældrene spiller ind. Vil ikke afsløre for meget, men vold mod kvinder bliver behandlet på en særdeles kraftfuld måde og via Sandrine, der kæmper sine mange kampe. Vi er i Sandrines hoved: hvad kan hun overse, hvad vil hun acceptere?

En barsk roman hvis spændingen stiger langsomt, og i begyndelsen kan virke lidt lang, men pludselig befinder vi os i nettet af en ekstrem, uudholdelig psykologisk spænding.


LE MASQUE (15/01/2020)





Friday, June 16, 2023

Fred Vargas: Sur la dalle

 Fred Vargas: Sur la dalle


Så kom bind 10 endelig om Commissaire Jean-Baptiste Adamsberg, og selv om ventetiden har været lang (6 år), så er bogen ventetiden værd!

Bogen starter i Paris men skifter hurtigt over til at foregå i en mindre by i Bretagne, Louviec; hvor Adamsberg i øvrigt har et godt forhold til kommisær Mathieu, der arbejder i området.


Vi bliver vidner til en indviklet efterforskning à la Vargas, hvor detaljerne florerer, hvor Adamsbergs sind vil tænke sig godt om for at opdage, hvem der er morderen, der huserer i Louviec. 

Der er gode, indtagende og farverige karakterer, som kommissær Mathieu og som Chateaubriand, der kun vil én ting, at blive ladt i fred, for han ligner på en prik den berømte Chateaubriand fra starten af 1800-tallet. Johann, kroejeren med et stort hjerte, der står for maden til Adamsberg-holdet under efterforskningen, er en sand perle.

Undersøgelse, der går rundt i cirkler, som laver mange sidespring, før man kender resultatet. Vi må vente på, at de små bobler, der sniger sig ind i Adamsbergs hjerne, har tid til at bane vej.

Der er små hints igennem bogen til morderens identitet, men jeg var først rigtigt på sporet 50 sider før bogen sluttede.

En god sommerferie læsning, hvis man kan lide den specielle Adamsberg og hans hold.



FLAMMARION (17/05/2023)

Wednesday, June 14, 2023

Annie Ernaux: Les années

 Annie Ernaux: Les années


Har efter lidt besvær fået læst mig igennem dette værk af Annie Ernaux fra 2008. En bog på ca 250 sider der forsøger at skildre en lang periode i hendes liv, samtidig med at det giver en slags oversigt over Frankrigs historie og udvikling krydret med internationale begivenheder.

Gennem billeder og minder om begivenheder, ord og ting, får Annie Ernaux os til at mærke årenes forløb, fra efterkrigstiden til i dag (ca 2007). Samtidig indskriver den tilværelsen i en ny form for selvbiografi, upersonlig og kollektiv.

Annie Ernaux forklarer selv, hvad det er hun vil med denne bog: « Ecrire une sorte de destin de femme, qui ferait ressentir le passage du temps en elle et hors d'elle, dans l'Histoire, un roman total. Ce sera un récit glissant, dévorant le présent au fur et à mesure jusqu'à la dernière image d'une vie » . Det er med andre ord ikke hendes selvbiografi, men en biografi om en kvinde i den lange periode.

Teksten bliver ofte meget upersonlig, opremsende, næsten klinisk, men der kommer dog lidt ud mellem sidebenene set fra hendes venstreorienterede synsvinkel. Undertiden lidt humor, men mere sarkasme.

Det er imponerende hvad hun kan grave frem fra hukommelsen og søgen efter diverse produkter, skikke, musik, film fra hele perioden, men det er ikke for alvor interessant. Bogen bliver simpelt hen for lang og burde have fanget noget mere centralt end alle afskygninger af et samfund/en kvinde i dets udvikling.

Det er bestemt ikke hendes bedste bog.


GALLIMARD (07/02/2008)



Kamel Daoud: Houris

Kamel Daoud: Houris  Den nye bog fra Kamel Douad har fundet vej til årets udpegning af bøger til Prix Goncourt 2024, og jeg må med det samme...