Thursday, August 18, 2022

Amélie Nothomb: Le Livre des sœurs

Amélie Nothomb: Le Livre des sœurs


"La rentrée littéraire" starter altid for mig med at læse den roman, som Amélie Nothomb normalt udgiver i august. Dette års roman Le Livre des sœurs er hendes roman nummer 31! Ikke nødvendigvis den bedste hun har skrevet, men til en vis grad opfindsom og velskrevet.

De to søstre er Tristane og Laetitia, men historien starter faktisk med at fortælle om en overvældende kærlighedshistorie mellem Nora og Florent, der i den grad bliver opslugt af en kærlighed, der faktisk ikke tillader dem at interessere sig for andre. 

De får dog datteren Tristane, der bliver meget overladt til sig selv. Hun er et meget artigt barn, og da faderen siger til hende, at hun ikke må græde i sengen om natten, holder hun op. Tristane er et overbegavet barn, der lærer sig selv at tale, skrive og læse, men hun får slet ikke forældrenes kærlighed.

Men hun får en lillesøster, da hun er 5 år, og denne lillesøster får al hendes kærlighed og Laetitia gengælder den. En voksen der forstår og støtter Tristane er hendes moster, der lever et kaotisk liv med fire børn, som hun ikke kan styre.

I bogen følger vi nu de to søstres liv og udvikling, og det giver os mulighed for at fordybe os i hvad søsterkærlighed er og hvad manglen på forældrenes kærlighed betyder. Men det er frem for alt nuancerne mellem de to unge pigers karakterer, Amélie Nothomb udforsker. Et første spor er allerede indlejret i deres fornavnes etymologi: hvis "Tristane" fremkalder tristhed, betyder "Laetitia" "glæde" på latin. Laetitia nærmer sig livet med optimisme og med vished om sin overbevisning, Tristane er for altid præget af de første år af sit liv og mærket som "kedelig lille pige", som Nora engang har betegnet hende.

Som præsentation af bogen har forlaget valgt et citat fra bogen: "Les mots ont le pouvoir qu'on leur donne", og det passer. Et godt værk med forfatterens yndlingstemaer: kærlighed til andre og selvkærlighed, kærlighed til ord og litteratur.



ALBIN MICHEL (17/08/2022)



Wednesday, August 17, 2022

Louis Barthas: Les carnets de guerre de Louis Barthas, tonnelier, 1914-1918

 Louis Barthas: Les carnets de guerre de Louis Barthas, tonnelier, 1914-1918


I 14 dage har jeg dagligt læst i denne beretning om Louis Barthas' liv under første verdenskrig. Der er en foruroligende iagttagelse og deltagelse i krigens rædsler, hvos den menige soldat ikke har noget overblik, ikke bliver spurgt om noget, behandles som et dyr eller tugthusslave under vilkår der er hårrejsende dårlige. Ingen mad, ingen steder at sove, uendeligt mange kilometer til fods og ustandseligt med fare for at blive ramt af fjendens skyts.

I 1914 var Louis Barthas femogtredive år gammel. En bødker i sin landsby i Aude –Peyriac-Minervois– blev han mobiliseret i det 280. infanteri baseret i Narbonne. Han gennemlever hele krigen som korporal. Han kommer til kende skæbnesvangre sektorer som Lorette, Verdun, Somme, offensiven ved ​​Chemin des Dames; mudder, rotter og lus; angrebene foran maskingeværerne og de knusende bombardementer; kommandoens absurditeter, mytterierne i 1917, forsøgene på fraternisering. Det er en tur gennem alle de lokaliteter og oplevelser som andre har beskrevet, men her er de set fra gulvet i skyttegravene

Ved fronten skriver Barthas alt ned, hvad han ser, alt, hvad han føler. Hjemme igen i 1919 som overlevende, vil han skrive sin egen krigsdagbog, ud fra de nitten skolenotesbøger, som han har fyldt op under krigen fra den 4. august 1914 til den 14. februar 1919.

Det er et væld af præcise iagttagelser, skrevet med klarhed, følelser og humor kombineret, der afslører korporalens talent som forfatter, et skildring der ikke er spoleret af nogen søgen efter litterære effekter.

Som afslutning på sine optegnelser skriver Barthas:

"Ofte tænker jeg på mine rigtig mange kammerater, der er faldet ved min side. Jeg har hørt deres bebrejdelser mod krig og dens ophavsmænd, oprøret af hele deres hjerte mod deres fatale skæbne, mod mordet på dem. Og jeg, overlevende, tror jeg er inspireret af deres vilje ved at kæmpe uden pusterum eller sorg indtil mit sidste åndedrag for ideen om fred og menneskelig broderskab."

Det kan kun anbefales at læse dette vidnesbyrd om en ond verden, der er båret af forfatterens ønske om fred og broderskab.



LA DÉCOUVERTE (24/10/2013)



Monday, August 01, 2022

Laurent Gounelle: L'homme qui voulait être heureux

 Laurent Gounelle: L'homme qui voulait être heureux


Åbenbart en bestseller i 2008/09 som jeg havde downloadet et eller andet sted. Det skulle jeg nu aldrig have gjort, for det er bestemt ikke andet end en gang forholdsvis tom snak om et menneskes muligheder for at udvikle sig.

Det er historien om en mand på ferie på Bali, der møder en healer, som han har hørt godt om. Manden synes ikke at være tilfreds med sig selv og vil gerne have et bedre liv. Der er ikke mange teoretiske forklaringer vedrørende psykologi og personlig udvikling, men han tiltrækkes af healerens væsen og evne til at gennemskue ham.

Det er en dårlig udgave af psykologi for begyndere. Det må være titlen, der har tiltrukket læsere.

Lad være med at læse den!




ANNE CARRIÈRE (13/02/2008)



Saturday, July 30, 2022

Emmanuel Bove: Mes amis

 Emmanuel Bove: Mes amis


Første roman af Emmanuel Bove (1898-1945) og første succes, i 1924. Herhjemme er flere af hans romaner oversat på forlaget Chataigne.

Victor Bâton, en tavs, ensom mand, der er vendt hjem såret af en granat og med tilkendt pension. Han bor i Paris i et elendigt værelse og er på fattighedstærsklen. Hans søgen efter venner optager hans dage til et form for besættelse. Han går meget rundt, tænker på livet, venskab, kærlighed og møder faktisk flere farverige karakterer. Mænd: Henri Billard, egoistisk interesseret i Victors penge, Neveu den desperate sømand, Henri Lacaze rig borger, der yder velgørenhed. Og kvinder også: Lucie Dunois ejer af en bistro og er lejlighedsvis elskerinde, Blanche kabaretsangerinde. De kunne alle blive hans venner... men oftest er de mere interesserede i sig selv end i fortælleren, der hver gang befinder sig alene og skuffet efter disse møder.

Men han er heller ikke perfekt og interesserer sig også mest for sig selv. Er bl.a. meget interesseret i at se sit egen spejlbillede. Han forlader lige så ofte vennerne" som de forlader ham. Styrken i denne historie ligger i dens afklædte stil – korte, klare, tilsyneladende uskyldige og sætninger blottet for følelser.

Skriften, næsten musikalsk i sin uforanderlige rytme, forstår at opbygge en spænding, på trods af et næsten ikke-eksisterende plot: mere end en roman, som antydet i begyndelsen af ​​bogen, er det flere noveller, alle gennemsyret af en dyb , eksistentiel tristhed. Der er nogle meget skarpe portrætter og en sans for detajler i beskrivelserne. Det er ikke altid respekt der styrer fortællerens afsløring af personerne, men ofte en grum sort humor.

Ensomhed i byer, inaktivitet, efterladthed, respektløshed, efterkrigstid og manglende håb om fremtiden.


Tuesday, July 26, 2022

Clara Dupont-Monod: Le roi disait que j'étais diable

 Clara Dupont-Monod: Le roi disait que j'étais diable


En historisk roman hvor hovedpersonen er Aliénor d'Aquitaine, der først var dronning i Frankrig, senere i England. Bogen bygger selvfølgelig på historiske kilder, men har en del lakuner, hvor forfatteren må tage over. Det er lykkesdes at skabe en fornemt værk om Aliénors liv fra hun som 13-årig bliver gift med Louis VII til ægteskabet ender med en skilsmisse.

Siden det 12. århundrede har Aliénor af Aquitaine haft sin legende. Hun er blevet beskrevet som fri kvinde, heks, erobrer: "kongen sagde, at jeg var djævelen", ifølge biskoppen af ​​Tournais formel.

Clara Dupont-Monod tager denne mytiske figur op og opfinder hendes første år som dronning af Frankrig sammen med Louis VII. Vi kommer på en rejse fra kongelige bryllupper til det andet korstog, fra troubadourernes sang til våbensammenstødet, hvor vi ser en lysende middelalder, som forbereder faldet for deres forhold og genopbygningen af ​​en umulig kærlighed.

Forfatteren iscenesætter en antinomisk ansigt til ansigt skildring, enkel og klar: på den ene side en stolt ung kvinde, endda rent ud sagt hovmodig, som gerne vil være liberal, men grundlæggende er aristokratisk, som ønsker at være åben, men som er meget elitær , og som hævder alt dette højt og tydeligt; på den anden side en ung konge i støbeskeen, oprindeligt bestemt til et klosterliv og for tilbøjelig til at forestille sig et perfekt kærlighedsliv i forhold til sin skrøbelige politiske situation. 

Ved at veksle mellem historien om den ene og historien om den anden, demonstrerer forfatteren den grusomme mangel på kommunikation mellem to totalt modsatte personligheder. På et tidspunkt griber hun endda til at lade en afdød onkel til Aliénor fuldende portrætterne.

En spændende bog at læse om starten på middelalderens udvikling og udfoldelse.


GRASSET (20/08/2014)


Marina Carrère d`Encausse: Une femme entre deux mondes

 Marina Carrère d`Encausse: Une femme entre deux mondes


Valérie, fraskilt, mor til to teenagere, er journalist og forfatter. Alt ser ud til at gå fint for hende, men i virkeligheden er Valérie ikke glad. 

Hun fornemmer, at hendes liv er baseret på løgne, og at dæmoner forhindrer hende, endda forbyder hende at få adgang til lykken. Det er helt sikkert af denne grund, at hun accepterer, at hendes nye ledsager, efter at have præsenteret hende for et upåklageligt ansigt, bliver til et voldeligt og perverst individ, uden at hun forlader ham. 

Hvad værre er, hun lider i situationen og tænker, at hun fortjener denne lidelse. 

Et møde kommer dog til at ændre hendes liv. Under et besøg i i fængsel, hvor hun skal præsentere sin seneste bog for de kvindelige fanger, møder Valérie Nathalie, som har siddet fængslet i mange år. 

De indleder først et breve-forhold, senere mødes de i besøgsrummene. Deres venskab udvikler sig til et meget stærkt romantisk forhold. 

Mens Valérie tror, ​​hun hjælper Nathalie, sker det modsatte. Nathalie, deres fælles historie vil tvinge Valérie til at dykke ned i sin fortid for at lære sig selv bedre at kende og forstå for endelig at leve. 

En stærk roman hvis bedste kapitel er Valéries første besøg i fængslet. Vi får virkelig et indblik i de indsatte kvinders mangesidige problemer. Der er et univers af hemmeligheder, tiltrækningen på grund af fortrængt lidelse. 

Både Valérie og Nathalie er en kvinde mellem to verdener, der på en måde kæmper mod hinanden. De må kæmpe for at den skal blive til én ny verden med håbet om at kunne leve et rigtigt liv.



ANNE CARRIÈRE (05/10/2017)


Friday, July 15, 2022

Sarah Ghoula: Nos silences sont immenses

 Sarah Ghoula: Nos silences sont immenses


En spændende og bevægende historie fyldt med minder om tidligere tiders samfund i Algeriet og dets tro og levevis i de fjerne landsbyer.

Zohra er en pige, der kom til verden uden at græde, men hvis eksistens er som et højt råb. Hun er helt anderledes end hendes mange søstre og bliver i høj grad moppet af omgivelserne.

Hun er spinkel og ikke god til at arbejde i markerne tæt ved ørkenen. Den unge pige vokser op i skyggen af ​​sine mange søstre, men møder en dag blikket fra en healer/klog kone, der ser et uendeligt potentiale i hende. 

Zohra bliver derfor sendt til en klog kone i en lille landsby og bliver gradvis oplært. Styrket af denne kraft, hun udvikler, ser Zohra sit omdømme vokse, og indbyggerne i de omkringliggende landsbyer strømmer til hendes dør. 

Moderens fattige liv bliver skiftet ud med et liv i lukses, for patienterne betaler jo og Zohra er ikke optaget af det økonomiske. Men hun har en udlængsel som ikke vil slippe hende.

Alt dette er fortiden, for Zohra er nu blevet gammel, og hun fortæller sin historie til en ung pige, så hendes liv ikke glemmes. Hun ved, at hun har en slags pligt til at bringe det videre.

En dejlig fortællestil i et let og poetisk sprog, der samtidig rummer en stor dybde og mystik. Den stemningsfulde kraft af steder, lugte og karakterer gør det til en gribende litterær rejse.

Det er en indvielse til en anden dimension som opnås gennem de lange perioder med tavshed.

Kan absolut anbefales




FACES CACHÉES (27/05/2022)


Saturday, July 09, 2022

Nicolas Bocq: Le Sortilège Modiano

 Nicolas  Bocq: Le Sortilège Modiano


Som absolut fan af Modiano er det sjovt pludselig at se hans navn i titlen på en ny bog. Det blev også en god oplevelse at læse den. 

Bogens hovedperson, Marc Viker, er advokat i slutningen af ​​en strålende karriere. Han er for nylig blevet skilt fra sin kone Anne, der ikke kan holde ud aldrig rigtig at se ham på grund af hans arbejde. 

På samme måde som Marc er besat af sit arbejde, er han som besat tilbagevendende billeder fra hans fortid, som ubønhørligt forfølger ham. Vi får efterhånden at vide, at han voksede op i fattige kår, men blev forelsket i en ung pige med rige forældre. Hun hed Anne!, og det er mindet om hende der besætter ham.

For at forsøge at komme ud af det, beslutter han sig for at møde sin barndomskæreste til et kollokvium i Paris, for han har kunnet følge hende på grund af hendes særlige efternavn.

Som altid finder han støtte i læsningerne af sin yndlingsforfatter, Patrick Modiano, og vi får de særlige tekststeder præsenteret som karakteriserer hans situation.

Efter et travlt liv befinder han sig ved et vendepunkt, hvor han har brug for at sætte tingene på plads lige fra sin barndom med de ydmygelser og sår som har arret ham for livet. Men som Modiano siger, er det godt eller skidt at få svarene. Det er op til Marc Viker at træffe sit valg.

Men ønsker han virkelig at slippe af med denne besværgelse? Kan Modiano hjælpe ham.
Det er særdeles godt skrevet og kender man Modiano får man en ekstra nydelse.


LIBRINOVA (05/05/2022)

Eric Reinhardt:Comédies françaises

 Eric Reinhardt: Comédies françaises


Bogen starter med en meddelelse om Dimitri Marguerites død og omstændighederne ved den bilulykke, der forårsagede hans død, den 16. juli 2016, på en vej i Bretagne. Hans ledsager, Pauline, der kørte bil, er uskadt.

Vi får altså slutningen, før historien om denne specielle person fortælles. Det hele starter med jagten på en pige, han mødte i Madrid, en pige, som Dimitri, fortælleren, absolut gerne vil finde, tror han genkender, men forsvinder, før han når at nærme sig hende. Han er altid på vej til at leve tilfældige møde for at undersøge forskelle på skæbne og tilfældigheder.

Dimitri er journalist og en dag påbegynder han en undersøgelse af internettets fødsel, fascineret af at det er en fransk ingeniør der opfinder af et datatransmissionssystemet, som er grundlaget for den digitale revolution. Han blev dog brat afbrudt i sin forskning af de magthaverne i 1974. Vi følger med i hvad Dimitri så forsøger.

Vi bliver ført rundt i de to historier om magtmisbrug og om kærlighed i en skøn blanding og tilført en filosofisk nerve.

Spændende læsning.


GALLIMARD (14/04/2022)


Sunday, July 03, 2022

Maurice Genevoix: Ceux de 14

 Maurice Genevoix: Ceux de 14


En bog som jeg har haft liggende et stykke tid, men nu skulle det være. Jeg måtte læse denne 750 sider lange beskrivelse af de første 8 måneder af la Grande Guerre. Det er ikke så få bøger jeg har læst om krigen, men denne bog gav noget ekstra dels i sin nøgterne beskrivelse af frygtelige begivenheder og scener dels i sit nøje beskrevne persongalleri. Man kommer så tæt på personerne, at man næsten synes, man har dem foran sig.

1. august 1914: Frankrig dekreterer generel mobilisering. Den 2. august sluttede Genevoix, en strålende normalianer, der endnu ikke er 24 år, sig til det 106. infanteriregiment som sekondløjtnant... Ni måneder senere blev han alvorligt såret og udskrevet. Slut på krigen for den unge Genevoix. 

Mellem denne  augustmåned 1914 og de tre kugler, der ramte ham, den 25. april 1915 i Tranchée de Calonne, deltog den unge mand i slaget ved Marne, marcherede mod Verdun og frem for alt i fire lange måneder forsvarede han Les Eparges.

Fra sommeren 14 til det kommende forår i 1915 oplevede og så han infateristens daglige liv, mudderet, blodet, døden, mens man stadig troede på en kort krig.

Vi får beskrivelsen af den næsten umulige indtagelse af en bakketop ved les Eparges. I starten er soldaterne fyldt af håb, men det efterfølges af desillusionen og afskyen for denne afskyelige krig, hvor mænd bliver sendt ud for at angribe uindtagelige stillinger, hvor ubrugelige offensiver følger hinanden og hver gang tager mange liv. I alt var der ca 12000 tab og sårede.

Det er ikke en roman, det er simpelthen et vidnesbyrd, uden dramatisering, uden nogen som helst form for sensationslyst ... et menneskeligt vidnesbyrd om kammeratskab, venten, frygt, kulde, mudder, et dagligt vidnesbyrd, der er blevet omhuggeligt noteret ned af Genevoix. Det er rigtige personer, der har levet, ikke romanpersoner.

Et virkeligt vidnesbyrd der har karakter af et mesterværk.



FLAMMARION (02/10/2013)

Monday, June 13, 2022

Lucky Luke: L'amnésie des Dalton

 Lucky Luke: L'amnésie des Dalton


Jeg er en meget stor fan af Lucky Luke og læser trofast deres albums. Morris er tegner, men historien er skabt af Fauche/Léturgie, der er teamet bag L'amnésie des Dalton.

Det er en god historie, der er kælet for detaljerne og der er mange scener der kan få en til at vride sig af grin.

Historien starter med, at Dalton-brødrene opdager, at en stor forbryder bliver løsladt, fordi han lider af hukommelsestab. Hvordan får man egentlig det? Det eksperimenterer brødrene lidt med, og det giver nogle kostelige scener. 

Det ender med, at de sendes på en prøvetur for at se om de nu virkelig lider af hkommelsestab, kan de lade lade med at følge gamle vaner? Lucky Luke skal holde øje med dem, og det giver en del forviklinger. At Rantanplan også rammes og tror at han er en kat, er en vidunderlig ide.

God læsning af et endnu smukt værk med Lucky Luke.

Blev udgivet første gang i 1991, men kommer nu i en opdateret version og en meget billig pris i 2022.




Saturday, June 11, 2022

Yann Moix: Verdun

 

Yann Moix: Verdun


Efter bøgerne om fortællerens martyrbarndom og hans uddannelse på handelsskolen i Reims er vi nu nået til tredje af fire bind i Yann Moix' selvbiografiske værk. Nu skal vi følge ham i den franske hær.

Efter undervisning i Angers og derefter i Draguignan, hvor han bliver undervist i våbenfaget, møder vi nu den unge Moix, nu artilleriofficer. Først er han den underkuede, men da han stiger i graderne og får tildelt en deling i Verdun, finder vi dette "immobile barn" på femogtyve år,  nu artilleriofficer, opleve, nogle gange på godt og meget ofte på ondt, prøven af ​​ansvar, promiskuitet og kommando.

Vi følger ham her med hans deling, over bakke og dal, på marken eller i barakker, dag og nat.
Endnu en gang udspiller et galleri af karakterer lige så almindelige som de er ekstraordinære sig for vores øjne.

Med medmenneskelighed, humor, ydmyghed og den sædvanlige ømhed, som vi kender fra ham for de nedprioriterede, bevæger Yann Moix, hårdere mod sig selv end nogen anden, os og får os til at more os men også at gyse over de urimelige måder man nedgør folk på.

Starten af bogen virker meget som en samling af groteske situationer, der kan læses som en skarp kritik af hæren og samfundet, men vores hovedperson bevæger sig væk fra usikkerheden i virkeligheden, og han føler sig næsten tryg i institutionen og finder en form for nydelse i dette mikrokosmos.

Der er nogle fantastisk præcise skildringer af de enkelte soldater i hans deling med deres glæder og sorger, deres sammenbrud og flugt fra virkeligheden. Deres udskejelser og enorme drikkeri, deres mangel på kærlighed og et ordentligt forhold til kvinderne. Moix har selv store sorger på grund af manglende kontakt og kærlighed.

Der er nogle meget intense og smukke beskrivelser af byen Verdun og dens omgivelser. Verdun er forbundet med krigen i 14-18 og kan ikke komme ud af det. Tanken om alle de liv der gik tabt her kan han ikke skubbe væk, selv om han forsøger at spille hård.

En meget fin bog og jeg kan kun glæde mig til sidste bind i serien. Det bliver under titlen "Paris".


GRASSET (09/03/2022)

Aucune définition n'a été trouvée

Aucun synonyme n'a été trouvé

Sunday, June 05, 2022

Sophie Tal Men: Des matins heureux

 Sophie Tal Men: Des matins heureux


Har læst og omtalt de fleste af Tal Mens romaner, der ofte udspiller sig i hospitalsverdenen i Bretagne, især Brest.

Hendes nyeste roman bryder lidt dette mønster, da det meste af handlingen foregår i Paris, dog kun til et lille område tæt ved Cimetière de Montparnasse.

Vi følger et spil mellem tre personer der mødes tilfældigt, hver især forsøger de at udfylde tomrummet, der omgiver dem. Elsa, en ung hjemløs, leder efter sikre steder at hvile og varme sig i fuld sikkerhed. Marie, en bretonsk gynækolog som også optræder i andre af Tal Mens romaner, er netop flyttet til Paris for at specialisere sig i brystrekonstruktion for kvinder, der har haft brystkræft. Guillaume, en bartender på en irsk pub, er lige blevet forladt af sin kæreste og forsøger at slippe af med alle de genstande, der stadig forbinder ham med hans eks på Leboncoin...

Uden at fortælle for meget, bliver mange temaer behandlet, såsom den skyldfølelse, som visse karakterer kan føle, og som de skal kunne slippe for at komme videre i deres liv og deres projekter. 
Der er også de traumer, der skal overvindes, kort sagt den modstandskraft, der skal opnås, også for at forblive i kontrol over sin fremtidige vej. 

I det hele taget skal man først opbygge sig selv, førend man kan komme videre. Det oplever Marie, der ellers er en drivende kraft i venskabskredsen i Brest. Nu står hun pludselig alene i Paris og selvfølgelig tager hun sig af Elsa, men en forelskelse i Guillaume medfører en stor erkendelse hos hende.

En hyggelig læsning og heldigvis får vi gode glimt fra både Paris og Bretagne og tre personer, som man kommer til at holde af.


ALBIN MICHEL (30/03/2022)
 

Thursday, June 02, 2022

Jacqueline Lefort: La disparue du calvaire

 Jacqueline Lefort: La disparue du calvaire


En lang historie, der falder i to dele med ca 20 års adskillelse. De fleste af de spørgsmål, der står tilbage efter første del, bliver mere eller mindre besvaret i anden del.

Historien starter i 1921 i en landsby i Haute-Loire: Léonie og Marceau er femten år gamle og elsker hinanden så højt, at selv den latente rivalisering mellem deres respektive familier sandsynligvis ikke vil kompromittere deres planer om en fremtidig forening. Problemet er dog, at Léonies familie er fattig, mens Marceaus far er rig og er byens borgmester.

Men en dag forsvinder Léonie på mystisk vis, angiveligt offer for en gammel eremit, der bor i udkanten af ​​landsbyen. Han udnævnes til at være den skyldige og begår? selvmord.

Men Marceau afviser denne version, som i sandhed skjuler et plot udklækket af visse notabiliteter til merkantile formål. Alene mod alle kan han kun bøje sig for en parodi på retfærdigheden, som ikke blot besudler en mands ære, men som ikke tillader ham at genfinde sin lille forlovede. 

Han skal vente sytten år, før en lignende begivenhed tillader den politimand, han er blevet, at genoptage efterforskningen. Forsvinden af ​​en anden ung pige under noget lignende omstændigheder vil bringe ham tilbage til sin fødeegn, i fodsporene på den pige, han aldrig har været i stand til at glemme...

Velskrevet og spændende med nogle gode beskrivelser af landsbyen og dens beboere. Borgmesteren vil have elektricitet til byen, men det ønsker de ikke som de stokkonservative bønder de er. Skildringen af mellemkrigstiden er i øvrigt ganske fin.

Hovedpersonerne er de to brødre, der i barndommen ikke var meget for hinanden, men nu sker der ting som bringer dem sammen.





Friday, May 27, 2022

Viginie Grimaldi: Il nous restera ça

 Viginie Grimaldi: Il nous restera ça 


Ja, når nu alle andre læser hendes bøger, så følger jeg gerne trop. Det er en af disse feel-good- romaner, hvor man gennem en række dagligdagsproblemer, følelser af enhver art, hvor vi møder død, fattigdom, hustruvold, sorg, ensomhed og de efterladte unge. Ja, der er plads til meget, men det er ikke en samfundskritisk roman, men en roman der prøver at vise, hvad andre mennesker betyder for os. Ikke så ringe endda.

Udgangspunktet for roman er Jeanne, der lige har mistet sin mand. Hun er 74 år og kan se nogle økonmiske problemer foran sig. Hun beslutter at leje et værelse ud i sin lejlighed.

Hun bliver nærmest overfaldet, da hun er ved at sætte en annonce op i en lokal butik. Theo er den første der henvender sig. Han er 18 år, boet på ungdomshjem, men har fået en plads hos en bager. Han har intet sted at sove, så en billig leje passer ham. Den næste er Iris, 33 år, der kun har sin kuffert som bagage. Hun har forladt sin hjem og vil bygge en tilærelse op selv.

Jeanne tager imod de to.

Når tilfældighederne bringer dem sammen under samme tag, bliver disse tre beskadigede væsener nødt til at lære at leve sammen. Den mystiske unge kvinde, den frække dreng og den diskrete dame befinder sig på trods af dem selv i en lejlighed, der har mange overraskelser i vente.

Det er historien om tre ensomheder, der støder sammen, om disse uventede møder, der lyder som almindeligheder.

Bogen er bygget op over en periode på ca 7 måneder, hvor vi skiftes har vinklen på Jeanne, Iris og Theo. Det er tre skæbner, som vi stille og roligt tager til os og forstår. De er skildret i deres hverdage, men opbygges med flashbacks til deres fortid. Vi bliver efterhånden meget klogere på deres liv og de muligheder/ikke muligheder de har haft.

En mesterlig opbygninger og en yderst dygtig  forfatter, der holder fast i trådene.

Man bliver måske ikke specielt overrasket over forløbet, sproget er enkelt og uden større stilistiske effekter, men historien er god og man lukker bogen med et smil på læben.


FAYARD (04/05/2022)


Monday, May 16, 2022

Étienne Kern: Les envolés

 Étienne Kern: Les envolés


Denne bog fik meget fortjent Goncourt-prisen for den første roman fra en forfatter. Det er en blanding af historie, fakta og forfatterens egne oplevelser, mareridt og tanker. En historie om ensomhed, kærlighed, drømme og tro på fremskridt.

4. februar 1912. Dagen er knap nok startet.. Omgivet af en lille skare af tilskuere begynder to journalister at filme. Deroppe, på første sal i Eiffeltårnet, sætter en mand sin fod på rækværket. Han vil prøve sin opfindelse, en faldskærm. Han er blevet advaret: han har ingen chance. Kærlighedshandling? Skør, desperat gestus? Han har en drøm, og ingen kan stoppe ham. Hans død er en af ​​de første, der er fanget af et kamera.

Forfulgt af disse billeder blander Étienne Kern den sande historie om Franz Reichelt, en dameskrædder fra Bøhmen, med mindet om sine egne forsvundne. der har hjemsøgt ham siden de døde efter at have kastet sig ud af et vindue/altan.

Fra Belle Époques glædelige Paris til i dag, mellem tro på fremskridt og fristelsen til katastrofe, sætter denne kraftfuldt charmerende første roman spørgsmålstegn ved den andel af håb, som alle bærer i sig selv, og det aftryk, som de fløj væk.

Hovedpersonen Franz Reichelt er en indesluttet type, der er kommer til Paris for at søge arbejde. Han har en ven der vil bygge sin egen lille flyvemaskine, men det ender galt. Det berører Franz dybt, og da han ser at der en en konkurrence om at lave en faldskærm, går han i gang. Kan han hjælpe med at hjælpe folk i en flyvemaskine? Vi følger hans arbejde samtidig med at forfatterens egen historie og tanker flettes ind.

Franz' vens kone, der fødte kort før hans flyvemaskine faldt ned, kommer også til Paris og de indleder et forhold, men da det går op for hende, at her er endnu en gal og genial mand, der vil springe ud fra Eiffeltårnet, må hun tage en beslutning.

Étienne Kern gør alt for at blotlægge Franz' liv og hvad der drev ham, alle spor eftersøges, men man ikke gøre noget for dem man elsker andet at huske på dem, når de er fløjet bort.

En god og velskrevet bog.


GALLIMARD (26/08/2021)

Saturday, May 14, 2022

Annie Ernaux: Le jeune homme

 Annie Ernaux: Le jeune homme


En meget kort (48 sider) og hurtigt læst ny bog fra Annie Ernaux, som i virkeligheden er nøglen til hendes forfatterskab. Selve historie er ikke i sig selv noget, men det handler egentligt mere om det at skrive end det forhold hun som 50-årig har med en 30 år ungre mand.

Tekstens motto lyder: « Si je ne les écris pas, les choses ne sont pas allées jusqu'à leur terme, elles ont été seulement vécues. » og for hende skal oplevelser skrives ned, ikke kun opleves. Skrivekunsten er en bearbejdelse af det oplevede, der giver uendelig tilfredshed, hvis det lykkes.

Det forhold hun skrives om, giver hende også mulighed for at genopleve sin egen tid som studerende i Rouen, og hun får en form for genoplevelse af det der skete. Hun bliver som en opdrager for den unge mand og hun tager ham med på rejser.

Der er selvfølgelig folk der skuler lidt til dem, når de går sammen som kærester, for hun kunne jo næsten være hans mor. Men her nyder hun at sige, at det jo ikke kun er gamle mænd, der kan have unge kærester. Hun bliver selvfølgelig revet ud af sin alder, men kommer ikke til at tilhøre hans i stedet for.

På trods af styrken af ​​de følelser, der binder dem sammen, finder forfatteren og hendes elsker sig ude af trit med de samfundsminder, der har bygget dem. Aldersforskellen er for stor. Men for forfatteren er dette forhold helt klart en mulighed for i nogle måneder at dykke tilbage i det, der var hendes ungdom.

Hun fortæller også i starten af bogen, at hun somme tider er nødt til at kaste sig ud i et forhold, når hun har problemer med at skrive. Den tilfredsstillelse hun kan få i et forhold kan slet ikke måle sig med den udløsning hun får ved at skrive.

Deres forhold slutter, da hun har skrevet sin bog færdig. Ud fra årstallene kan vi se, at det må være færdiggørelsen af L'Evénement, der handler om den abort hun får i 1964. Faderen var italiener, og hun havde mødt ham i Venedig. Den by som hun netop tager den unge mand med til. Ringen er sluttet.

Som sædvanlig glimrende skrevet. Kort og præcis og med en evne til at være dobbeltdeltager og betragter i den forstand, at hun genlever en del af sin ungdom, har et nyt forhold og straks bruger det til sin skrivning.

En bog der viser Annie Ernaux' dybe forståelse af sig selv og den visdom hun har nået.

GALLIMARD (05/05/2022)

Louis-Ferdinand Céline: Guerre

 Louis-Ferdinand Céline: Guerre


For nylig er der kommet nogle manuskripter frem af Louis-Ferdinand Céline. Céline hævdede, at de var blevet stjålet men måske er de bare blevet gemt væk til hans enke var død. Det er i sig selv en spændende historie.

Man har nu udgivet en roman, hvis handling foregår i Flandern under 1. Verdenskrig. Med transskriptionen af ​​dette første manuskriptudkast, skrevet omkring to år efter udgivelsen af ​​Rejsen til nattens ende (1932), bliver et centralt stykke af forfatterens arbejde bragt frem i lyset.

Titlen Guerre er særdeles passende, for vi får endnu et indblik i denne vanvittige krig, ikke ret meget direkte på slagsmarken men på hospitalet og i en lille by tæt ved fronten. I bogen veksler Céline mellem en selvbiografisk historie og et litterært værk. Det afslører den centrale oplevelse af hans liv: det fysiske og moralske traume ved fronten. Céline fortæller gennem hovedpersonen Ferdinand om hans sår under krigen, hans indlæggelse og hans afrejse til England.

Céline udnytter sin erfaring som soldat, da han kun var tyve år gammel, til at vidne om al den rædsel, som krig fremkalder hos ham. Traumet af en sådan oplevelse vil forfølge ham i lang tid sammen med den enorme hovedpine, som han bliver offer for på grund af bombernes eksplosioner omkring ham på slagmarken.

Han udtrykker sit had mod disse vanvittige konflikter med et vokabular fra gaden, et rendestensfransk, med brud på alle regler for fransk grammatik. Krig har ifølge Céline en lugt, der stinker, han hader den så meget som det mest uudholdelige, det mest afskyelige.

Personerne er alle drevet ud til det yderste, blod, forrådnelse, sex, død, der bliver ikke sparet på beskrivelserne. Kvinderne er ludere, men samtidig også nogle stærke personer, der på mange måder styrer mændene, der ofte lader sig styre af drifterne og angsten.

Det er et stort værk for der er plads til lidt ømhed og medlidenhed i dette kaos af lidelse og larm.


GALLIMARD (05/05/2022)

Aucune définition n'a été trouvée

Aucun synonyme n'a été trouvé

Tuesday, May 10, 2022

Djahil Amadou Amal: Cœur du Sahel

 Djahil Amadou Amal: Cœur du Sahel


Faydé bor i bjergene i det nordlige Cameroun. For at hendes mor, hendes brødre og hendes søster ikke er i nød, da hendes stedfar er forsvundet under en razzia af Boko Haram, beslutter den unge teenager at tage til Maroua, den nærmeste by, hvor hun vil være tjenestepige.

Ligesom sine kammerater skal hun vænne sig til sit nye liv, urbant og svært for piger. Klasseforagt, mishandling, voldtægt... Hvordan skal Faydé klare sig i et miljø, hvor hendes skæbne ser ud til at være bestemt på forhånd? Vi møder hende sammen med andre tjenestepiger, der alle kæmper deres egen sag, men alligevel er der en solidaritet.

Faydés mor Kondem arbejdede engang også i byen og faldt for ​​sin chef, der fyrede hende, da han indså, at hun var gravid. Kondem er bange for Faydé, bange for at historien gentager sig, fordi voldtægt er en del af traditionen.

En stærk roman om kvinders vilkår, forfædres traditioner, kasternes magt, to verdener, der nok mødes, men aldrig blander sig, de rige købmænd og dem, der tjener dem og adlyder med et smil, men et hjerte fyldt med en unævnelig bitterhed. Tjenestepigerne skal sænke blikket og frem for alt lukke munden. Uddannelse og skole, den eneste vej ud, en utilgængelig luksus for disse unge piger. Skyggen af ​​Boko Haram, som smadrer landsbyerne, gidseltagning, kvinder og piger bliver misbrugt, de forvandles til sexobjekter eller menneskelige bomber til terroristangreb.

Djaïli Amadou Amal udgiver med Cœur du Sahel en ny roman om kvinders forhold og situation i Sahel som tjenere og nærmest slaver for de velstående. Det markerer hendes engagement mod uretfærdigheder mod kvinder.

En roman der mærker sin læser.




Kamel Daoud: Houris

Kamel Daoud: Houris  Den nye bog fra Kamel Douad har fundet vej til årets udpegning af bøger til Prix Goncourt 2024, og jeg må med det samme...